Järjestötoiminnan tuki

Järjestöjen tuki

Kotikartanoyhdistyksen tavoite on tukea sosiaali- ja terveysalan järjestöjen toimintamahdollisuuksia Pohjois-Karjalan alueella. Tuemme alueen sosiaali- ja terveysalan järjestöjä antamalla ohjausta, neuvontaa ja tukea yhdistysten toimintaan sekä  räätälöimällä koulutuksia yhdistysten tarpeisiin.

Lisäksi Kotikartanoyhdistys tarjoaa kaikille Pohjois-Karjalan alueen järjestöille Piparkakkutalon idylliset ja monikäyttöiset kokous- ja ryhmätyötilat.

ARMI – Arjen yhteisöllisyys mielen hyvinvoinnin tukena -hanke

ARMI – Arjen yhteisöllisyys mielen hyvinvoinnin tukena -hanke käynnistyi vuoden 2021 alussa. ARMI-hanke toteuttaa Mielenterveys pääomana -avustuslinjauksen toimenpidekokonaisuutta 1:

”Lisätään yhteisöllistä hyvinvointia asuinalueilla ja kunnan arkiympäristöissä kehittämällä kunnan hallinnonalojen ja eri yhdyspintojen välisiä toimintatapoja ja erilaisia palvelupolkuja, jotka tähtäävät yksinäisyyden vähentämiseen ja yhteisen toiminnan mahdollistamiseen.”

Hanketta rahoittaa Sosiaali- ja terveysministeriö ja hallinnoi Pohjois-Karjalan sosiaaliturvayhdistys. Kotikartanoyhdistys toimii hankkeen osatoteuttajana kouluttaen Siun soten ammattilaisia järjestötyöhön. Anne Korppinen työskentelee Kotikartanoyhdistyksessä ARMI-hankkeen parissa.

Lisätietoja hankkeesta:

Järjestökoordinaattori Anne Korppinen, puh. 050 551 6668, anne.korppinen@kotikartanoyhdistys.fi

Lue lisää ARMI-hankkeesta.

Vapaaehtois- ja tukihenkilötoiminta

Järjestöjen tukeen sisältyy myös vapaaehtois- ja tukihenkilötoiminnan edistäminen. Tärkeä osa Kotikartanoyhdistyksen vapaaehtois- ja tukihenkilötoimintaa ovat vapaaehtois- ja tukihenkilövalmennukset, vapaaehtoistoiminnan tukeminen ja vapaaehtoisten "huolto". Toimintaa tehdään ja kehitetään yhteistyössä vapaaehtois- ja tukihenkilötoimintaa tuottavien järjestöjen kanssa. Toimimme myös Kansalaisareenan Pohjois-Karjalan Valikkoverkoston koordinaattorina.

Kotikartanoyhdistys ry toimii Pohjois-Karjalan Vapaaehtoistoiminnan verkostossa puheenjohtajana ja verkosto kokoontuu noin 7 kertaa vuodessa. Vapaaehtoistoiminnan verkostoon ovat tervetulleita mukaan kaikki järjestöt, joissa vapaaehtoisia toimii.

Esimerkkejä vapaaehtoistoiminnan tapahtumista:

• Vapaaehtoistyö esittäytyi Syyspäivillä Piparkakkutalolla 26.8.2020
  • Vapaaehtoisten perehdytysilta Piparkakkutalolla 3.9.2020
  • Vapaaehtoisten Hyvinvointipäivä 8.9.2020 Piparkakkutalolla ja Utran saaressa
  • Pop-up vapaaehtoistoiminnan info 1.12.2020
  • Hyvinvointia ja imua vapaaehtoistoimintaan webinaari 8.12.2020

Opiskelijatyöt vapaaehtoisuudesta:

Kun sosiaali- ja terveysjärjestönne tarvitsee tukea tai apua, ota rohkeasti yhteyttä:

Järjestökoordinaattori Teija Sivonen, puh. 050 443 5410, teija.sivonen@kotikartanoyhdistys.fi

Mietitään yhdessä, kuinka voimme auttaa.