Verkostoyhteistyö

Verkostoyhteistyö on eri kohderyhmiin ja teemoihin keskittyneitä työryhmiä ja verkostoja, jotka kokoavat laajemmalla otteella alan toimijoita yhteistyöhön. Verkostojen toimintaan liittyy pääsääntöisesti järjestöjen välisen yhteistyön lisäksi kuntien, kaupungin ja seurakuntien kanssa tehtävä yhteistyö ja asioiden eteenpäin kehittäminen. Tavoitteena on verkostojen ja työryhmien kautta tuoda esille Kotikartanoyhdistyksen jäsenjärjestöjen nostamia asioita ja toiveita laajemman kohderyhmän käsittelyyn ja toisaalta tuoda verkostoista saatua tietoa ja toimintamahdollisuuksia jäsenjärjestöjen käytettäväksi.

Kotikartanoyhdistys ry:n työntekijät ovat mukana mm. seuraavissa työryhmissä ja verkostoissa

Järjestöasiainneuvottelukunnan koulutustyöryhmä (JaneKo)

JANEn koulutustyöryhmä (JaneKo) koostuu koulutuksen järjestämisestä kiinnostuneista vapaaehtoistoimijoista. Työryhmä toteuttaa erilaisia koulutustilaisuuksia, foorumeita ja tapahtumia tarpeiden ja resurssien mukaan. JaneKo kokoontuu noin 6-9 kertaa vuodessa.

Paikallis-JANEt

Paikallis-JANEt on paikallinen järjestöasiain neuvottelukunta ja järjestöjen yhteistyötyöryhmä. Kotikartano ry tulee alueellisten jäsenyhdistysten toimintaa Paikallis-JANEssa.

Pohjois-Karjalan vapaaehtoistoiminnan verkosto

Pohjois-Karjalan vapaaehtoistoiminnan verkoston tavoitteena on kehittää keinoja, joilla tiivistetään vapaaehtoisten yhteistyötä, tiedottamista sekä yhdistetään voimia ja toimia rekrytoinnin, koulutuksen ja vapaaehtoisten virkistyksen suhteen. Korikartanoyhdistyksen järjestökoordinaattori Minna Takkunen toimii verkoston puheenjohtajana ja koordinaattorina.

Järjestö 2.0 Pohjois-Karjala

Kotikartanoyhdistys osallistuu Järjestö 2.0 Pohjois-Karjalan järjestämään kumppanuuspöytään.

IHMA –työryhmä

Tavoitteena nostaa esiin ja herättää keskustelua ihmisarvoon liittyviä asioita ja kerätä matalankynnyksen tietoa ihmisten arvoista ja asenteista ja viedä niitä eteenpäin päättäjille niin kaupunki-, maakunta- kuin myös valtakunnallisesti. Työryhmä toteuttaa Pohjois-Karjalan alueella valtakunnallista Kuule Köyhää –tapahtumaa.

Joensuun Kaupungin ja järjestöjen yhteiset tapaamiset

Kotikartanoyhdistys ry, Pohjois-Karjalan sosiaaliturvayhdistys ry, JoMoni ry ja SPR Savo-Karjalan piiri kokoontuvat säännöllisesti kehittämään yhdessä palveluita, esim. yhteisökoordinaattori-toimintaa maahanmuuttajapalveluiden kanssa.

Liikkuva Perheentalo

Kotikartanoyhdistys ry on mukana kehittämässä Liikkuvaa Perheentalo-toimintaa osallistumalla perheentalon ohjausryhmiin Enossa ja Uimaharjussa.

YTY- maakunnallinen yhteistyöfoorumi

Siun soten Mielenterveys- ja päihdepalvelujen (Miepä) ja psykiatrian klinikan, kuntien Hyte-työn, seurakuntien, kolmannen sektorin mielenterveys- ja päihdeyhdistysten sekä hankkeiden alueellinen yhteistyöfoorumi. Forumi kokoontuu kaksi kertaa vuodessa keskustelemaan alueellisista mielenterveys- ja päihdeasioista, kartoittamaan asiakkaiden tarpeita ja toiveita, arvioimaan toteutunutta yhteistyötä sekä järjestämään luentoja ja tapahtumia.

Asunnottomien työryhmä

Vuosittaisen YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaiseen teemapäivään liittyvän Asunnottomien yö-tapahtuman järjestäminen.

Päminä –verkosto

Päminä -verkosto (päihde- ja mielenterveystyö näkyväksi) on joensuulainen päihde- ja mielenterveystyön toimijoiden verkosto. Verkoston tarkoituksena on toimijoiden keskinäisen tietoisuuden lisääminen ja yhteistyömahdollisuuksien luominen. Tavoitteena on toimintojen kehittäminen alueen ihmisiä palvelevaksi kokonaisuudeksi. Verkoston puheenjohtajana toimii Kotikartanoyhdistys ry:n järjestökoordinaattori Minna Takkunen.

HeHy –työryhmä

Toteuttaa Henkisen hyvinvoinnin ja Mielenterveysviikon tapahtumia Pohjois-Karjalassa.

Rätinki –työryhmä

Kotikartanoyhdistys ry on mukana Rätinki-työryhmän jäsenenä. Tavoitteena tiedottaa mielenterveyskuntoutujien erilaisista toiminta- ja kuntoutusmahdollisuuksista, jakaa onnistumisen kokemuksia ja tuoda mielenterveystyötä tekeviä järjestöjä tutuksi. Viestinnän välineenä tuotetaan Rätinki lehteä kerran vuodessa.

Joulumaa –työryhmä

Järjestöjen, seurakuntien ja sosiaalitoimen yhdessä  vuosittain järjestämä jouluaaton ruokailu yksinäisille ja vähävaraisille.